Sök:

Sökresultat:

532 Uppsatser om Den dolda retoriska essän - Sida 1 av 36

Dolda fel vid fastighetsförsÀljning

Med detta examensarbete ska vi försöka förklara vad dolda fel Àr, som kan upptÀckas efter en fastighetsförsÀljning. Vi tittar pÄ frÄgan ur bÄde sÀljaren och köparens synvinklar och vad fastighetsmÀklaren och besiktningsmannen har för roller och ansvar i frÄgan. Med en artikel frÄn tidningen Vi i villa ger vi nÄgra exempel pÄ vad som kan tolkas vara dolda fel eller inte. Vi har ocksÄ tittat lite pÄ de försÀkringar som finns och kan tecknas mot dolda fel. Slutligen har vi en spÀnnande motion till riksdagen som visar hur mÄnga i branschen vill utveckla och förÀndra det nuvarande systemet.

Retorisk och litterÀr kommunikation - den dolda retoriska essÀn : Med exempel frÄn PÀr Lagerkvists DvÀrgen och Ayn Rands The Fountainhead 

Ethos har inom retoriken alltid haft en stark aristotelisk prÀgel, ett arv sprunget ur hur talares karaktÀr framhölls i rÀttegÄngar i antikens Grekland. Eftersom retorikens uttryck och anvÀndningsomrÄden har utvecklats enormt sedan dess, inte minst inom den politiska retoriken, finns en risk att vi idag begrÀnsas av den uppfattning av ethos bestÄndsdelar som lever kvar efter Aristoteles. Genom att enbart se till vad som kan ses som god moral, sunt förnuft och vÀlvilja hos talaren kan vi missa viktiga kontextuella faktorer som talaren kan anvÀnda sig av i sitt ethosbyggande, speciellt inom politisk retorik: exempelvis det Àmbete som personen besitter, de regler och normer som omger situationen eller partiets vÀrderingar och traditioner. Alla dessa Àr faktorer som en politiker ofta anvÀnder sig av för att inge förtroende för sig sjÀlv som politiker idag, vilka en aristotelisk ethosanalys inte ger utrymme för. I denna uppsats prövas, med den teoretiska inspirationen frÄn Kenneth Burkes ?terministic screens?, sociologen Max Webers tre legitimitetstyper pÄ begreppet ethos, vilka sedan appliceras pÄ den socialdemokratiska retoriken, i hopp om att kunna bidra till utvecklingen av ethosbegreppet.

Dolda felförsÀkringar

Rapporten handlar om försÀkringar mot dolda fel. Vi har granskat vilka alternativ som finns om man vill teckna en försÀkring mot dessa fel. Vi har kollat avtalsvillkor, priser m.m. Vidare har vi via en undersökning kollat hur försÀkringarna upplevs av sÀljare respektive köpare/spekulanter. I undersökning ingick Àven att kolla vad folk upplever som ett dolt fel.

Den retoriska arbetsprocessen : I ett teoretiskt och i ett didaktiskt perspektiv

Kunskaper i retorik ses som en viktig resurs i dagens samhÀlle och i och med att de nya Àmnesplanerna togs i bruk hösten 2011 fördes begreppet ?den retoriska arbetsprocessen? in i kurserna i svenska pÄ gymnasiet. Eleverna ska numera kunna anvÀnda denna process som stöd vid skriftlig och muntlig framstÀllning. Det Àr mot denna bakgrund som syftet med denna uppsats Àr att utreda vad som menas med ?den retoriska arbetsprocessen? och hur denna process utnyttjas i skolans undervisning.

Dolda fel-försÀkringar: försÀkringsskydd och villkor

Syftet med uppsatsen var granska dolda fel-försÀkringar som kan tecknas vid försÀljning av fastighet. Vi valde att utföra studien ur ett konsumentrÀttsligt perspektiv dÀr för- respektive nackdelar undersöks. Vi anvÀnde oss i första hand av den traditionella juridiska metoden men för att utöka vÄr studie, utförde vi Àven en undersökning dÀr telefonsamtal och mailkontakt var det frÀmsta hjÀlpmedlet. Studien visade att försÀkringens fördelar vÀger tyngre Àn nackdelarna för fastighetsköparen. För sÀljaren av fastigheten vÀger dÀremot nackdelarna tyngre och en friskrivning frÄn fel och brister, skulle förmodligen vara mer fördelaktigt för denne..

LĂ€rarens outtalade retorik - Unspoken Rhetoric of the Teacher

Undersökningens syfte Àr att studera hur historielÀrare pÄ gymnasiet berÀttar om berÀttande. Studien grundar sig dÀrför pÄ intervjuer med gymnasielÀrare i historia. Intervjumaterialet kopplas sedan för det första till retoriska begrepp, för det andra till Thomas Ziehes pedagogiska teorier och för det tredje till Peter GÀrdenfors bild av mÀnniskan som mönsterskapare och meningssökare. Resultatet av undersökningen visar pÄ att lÀrarna i sin undervisning anvÀnder retoriska grepp av olika slag. NÀr de berÀttar om vad de gör, beskriver de det emellertid inte med retoriska termer..

Taltekniska slagord. En jÀmförande studie av fyra partiledares bruk av retoriska troper och figurer 1979 och 2010

Specialarbete, 15 hpLSV410, Svenska för blivande lÀrare, SprÄklig fördjupningskursHöstterminen 2012Handledare: Rickard Melkersson.

Det explicita och implicita i undervisningen - en studie i tvÄ gymnasieklasser

Den hermeneutiska metoden Àr tillvÀgagÄngssÀttet i denna studie. Syftet Àr att upptÀcka drag av den dolda lÀroplanen och om den medför bÄde negativa och positiva konsekvenser. Resultaten visar att de negativa konsekvenserna kan vara att den dolda lÀroplanen kan motarbeta den öppna Lpf94 och det positiva Àr att den dolda lÀroplanen kan skapa ett gott klassrumsklimat. Att ge tydliga instruktioner om hur eleverna ska arbeta, i grupp eller enskilt, Àr viktigt eftersom det kan ha betydelse för vilken social trÀning eleverna fÄr. Genom att utgÄ frÄn elevernas erfarenheter och lÄta dessa ligga till grund för undervisningen visar man som lÀrare en lyhördhet för elevers Äsikter.

Örebro i strĂ„lkastarnas ljus ? nattsvart! : En studie om hur ett retoriskt angreppssĂ€tt pĂ„ kriskommunikation kan utveckla och bidra till hanteringen av den kommunikativa aspekten av en kris

Ambitionen med denna uppsats har varit att undersöka hur retorisk teori kan bidra till och komplettera omrĂ„det för kriskommunikation. Genom en intervju med Örebro kommuns kommunikationsdirektör och genom en teoretisk fördjupning har vi sammanfört en praktikers perspektiv med ett teoretiskt perspektiv. Vi har tagit avstamp i den retoriska situationen och undersökt hur ett retoriskt angreppssĂ€tt kan öka förstĂ„elsen för den kommunikativa aspekten av en kris samt vilken nytta en kriskommunikatör kan ha av att se pĂ„ en kris som en retorisk situation. Resultatet visar att den retoriska situationen kan bidra med ett nytt och givande perspektiv pĂ„ kriskommunikation. Inom den retoriska situationens tre konstituenter - exigence, audience och constraints - kommer ethos, topiker, doxa, narrativ, identifikation, kairos och decorum att skapa ett kompletterande och systematiserande förhĂ„llningssĂ€tt till kriskommunikation..

Bilden pÄ vÀggen : om bilden, dess retoriska dimensioner och anvÀndning i skolan

Skolmiljöerna Àr liksom de allra flesta av vÄra sociala rum fyllda med bilder. Samtidigt prÀglas skolan av en textsprÄksdominerande kunskapssyn. Syftet med uppsatsen var att undersöka hur bilders egenskaper pÄverkarade hur elever anvÀnder bilder. Med avstamp i semiotisk teori undersöktes, sÀrskilt hur bilders retoriska egenskaper (deras retoriska dimensioner), pÄverkade urvalsprocessen för vilka bilder eleverna vÀljer att anvÀnda, i undervisningssituationer. Empirin baserades pÄ intervjuer med Ätta stycken gymnasie­elever som fick, ur ett urval av 70 uppsatta bilder, vÀlja ut bilder och berÀtta om dem, i relation till sitt eget skapande och sina egna erfarenheter.

Slaget om Vita huset

Denna studie syftar till att reflektera över den makt medierna besitter genom att studera de retoriska knep och tillvÀgagÄngssÀtt som Svenska Dagbladet och Sydsvenskan anvÀnder i sina ledare för att försöka övertyga lÀsarna. Tidningarna stÄr nÀra varandra politiskt, men ÀndÄ inte pÄ precis samma punkt pÄ den politiska skalan, sÄ det var dÄ intressant att se om deras syn pÄ valen skilde sig Ät. För att komma fram till detta har jag anvÀnt mig av den klassiska maktteorin agenda setting och de retoriska teorierna om metaforer. Dessa teorier har applicerats under genomförandet av en retorisk analys av de ledare om valen som publicerats under första kvartalet 2012. I den retoriska analysen har de retoriska begreppen identifierats, analyserats och tolkats utifrÄn hermeneutiska förhÄllningssÀtt gÀllande min egen förförstÄelse.

LÀrares retorik i klassrummet - Hur lÀrares egenskaper kan synliggöras med retoriska begrepp

Syftet med det hÀr arbetet Àr att, genom elevintervjuer och klassrumsobservationer, ta reda pÄ vad som kan göra en lÀrare bra. Vi har intervjuat sex elever om vilka egenskaper som de tycker att en bra lÀrare ska ha och vilka egenskaper deras bÀsta lÀrare har. DÀrefter har vi observerat tvÄ lÀrare och försökt synliggöra deras egenskaper med retoriska begrepp. Vi har i huvudsak utgÄtt frÄn den klassiska retorikens begreppsapparat dÄ vi analyserat vÄra intervjuer och observationer. Utöver klassisk retorik har vi studerat litteratur som rör modern retorik samt retorik i en pedagogisk kontext.

En populÀrvetenskaplig retorikanalys av Landet BrunsÄs

I det hÀr arbetet har vi gjort en kvalitativ textanalys av SVT:s satsning Landet BrunsÄs, med utgÄngspunkt i Torsten Thuréns fem populÀrvetenskapliga retoriska grepp som han tar upp i boken PopulÀrvetenskapens retorik -inte bara att förenkla. Greppen Àr konkreta exempel, fiktiva samtal, narrativa berÀttelser, tankeexperiment samt jÀmförelser, analogier och metaforer. Vi undersökte om greppen gick att hitta i programmet och fann att varje grepp gÄr att Äterfinna som tydliga inslag i programmet. Utöver Thuréns fem retoriska grepp har vi ocksÄ analyserat de tre programledarna utifrÄn de tre retoriska byggstenarna; ethos, logos och pathos. Vi har dÀrefter gjort en gestaltande del dÀr vi testat om vi kan anvÀnda greppen för att skapa korta scener som ska illustrera ett begrepp eller fenomen frÄn Facebook.

Fastighetsutveckling - En studie i möjligheten till aktivering av dolda ytor i befintliga fastigheter

Fastighetsutveckling ? En studie i möjligheten till aktivering av dolda ytor i befintliga fastigheter. Syftet med denna uppsats Àr att utreda om fastighetsÀgare kan öka lönsamheten genom att aktivera dolda ytor i befintliga fastigheter. Uppsatsen Àr genomförd pÄ ett induktivt vis. Uppsatsen baseras mycket pÄ empiriska och egenupplevda observationer. Det empiriska materialet Àr inhÀmtat genom kvalitativa intervjuer frÄn bÄde fastighetsÀgare och myndigheter Det finns mÄnga ÄtgÀrder som kan göras för att förbÀttra fastigheters resultat och aktivt höja lönsamheten i dag.

Myten som argumentationsbas : Om hur man övertygar nÄgon som ser vÀrlden pÄ ett annat sÀtt

I "Myten som argumentationsbas" har jag utgÄtt frÄn de perspektiv som finns inom den retoriska kunskapstraditionen. UtifrÄn dessa perspektiv har jag sökt svar pÄ frÄgestÀllningen: Hur övertygar man nÄgon som ser vÀrlden pÄ ett annat sÀtt?Studien resulterade i en modell för övertygande som fokuserar pÄ etablerandet av en gemensam argumentationsbas mellan retorn och den andre. I samband med bearbetningen av denna modell prövade jag om Roland Barthes idé om myten kunde anvÀndas för att ge en fördjupad förstÄelse för vad en retorisk argumentationsbas Àr. Svaret pÄ den frÄgestÀllningen blev ett tydligt: Ja.Barthes teori om myten stÀmde vÀl överens med den retoriska kunskapstraditionen, dess teoretiska grund kunde bidra till en förbÀttrad förstÄelse av enskilda övertygandeprocesser och teorin visade dessutom pÄ möjliga retoriska strategier för att övertyga en person som ser vÀrlden pÄ ett annat sÀtt.Utöver detta kunde jag Àven visa hur myten fungerade som ett komplement till det etablerade retoriska begreppet doxa.

1 NĂ€sta sida ->